lördag 26 februari 2011

Lördag 26/2 2011

Godmorgon Sverige.
Hur är läget?
Med mig är det helt okej.
Natten har varit bra,vaknat några gånger men kunnat somna om.
Men nu är den över.
Hoppas denna dag blir toppen.
Så att man kan gå och lägga sig med ett smile ikväll.
Morgonens musik är just nu Fr David-Words,en gammal goding,från början av 80-talet om jag inte minns fel.
Morgonens humör är helt i sin ordning,inget irriterat eller infekterat.
Som det ska med andra ord.
Undra om det blir någon utflykt idag,en sväng till Örebro kanske.
Skulle vara skönt att komma ut en sväng och se sig omkring.
Börjar att bli lite mera social och det är väl på tiden.
Har tyckt att det varit jobbigt att umgås med folk i flera år nu så det är bra att det släpper.
Nu när jag ska flytta ifrån Kopparberg gäller det att mina sociala skills är upp-putsade,eftersom jag kommer att byta umgänge.
Så att börja umgås lite är grejen och att lyckas slita sig från dator´n,vilket kan vara fullt så svårt.
Min elektriska vän.
Tänk vad beroende man kan vara av en el-pryl,helt otroligt.
Nu ska jag ta och bege mig till Facebook,HeadBangSweDen Mikael Lindh och se vad som hänt där.
Ha det.


MVH:NYA VÄRLDEN


Look,it´s a little like magic



torsdag 24 februari 2011

Torsdag 24/2 2011

Godmorgon Sverige.
Hur är läget?
Hoppas allt är okej!
Det är det i allfall med mig.
Inga problem eller skavanker.
Vad händer idag då?
Jo,ingenting,eventuellt en sväng med personalen in till behandlingshemmet i eftermiddag.
Bara så man kommer ut en sväng,för det är ju min lediga dag idag,slöa slöa.
Morgonens musik är just nu,Freestyle-Fantasi/98.
Bra låt men orginalet är mycket bättre.
Låten finns antagligen på Spotify om någon blir sugen att lyssna.
Mitt mående är det som sagt inga fel på,väldigt positiv och framåt känner jag mig och det vore nästan slöseri om man inte delade med sig lite av det här på bloggen.
Natten har varit lång men det beror på att jag somnade på tok för tidigt igår,redan på eftermiddagen,slö som jag är.
Men nu är det morgon och nya tankar tar fart,hoppas det håller i sig hela dagen.
Läste förra året en bok om vilka olika människo sorter det finns och kom fram till att jag är nytänkande,vilket stämmer in på hur jag är som person.
Det innebär att man är duktig på att komma på ideér ikring nya saker men har sånt behov av nytänkande att man strävandet av nya ideér gör att varje,plan eller tanke inte håller i sig så långe med un dantag då förstås om man kommer på något riktigt bra då behåller man så klart den i tanken.
29 grader kallt har jag här i Nora,det måste ju vara vintern´s rekord kyla som slagit till,burr.
Det är så kallt att man nästan inte vill gå ut och röka och bara det är otroligt.
Nä,nu ska jag huttra ut och röka,så vi får lov att ses här imorgon eller på någon av de andra sidorna.
Ha det.


MVH:NYA VÄRLDEN


It´s a little like magic

onsdag 23 februari 2011

Onsdag 23/2 2011

Godmorgon Sverige.
Hur är läget med detta fantastiska avlånga land?
Med mig är det i allafall toppen.
Inga skavanker eller andra problem.
Morgonens musik är Kent,lite lagom svenskt så här på morgonen.
Idag är det arbete som gäller,stickor antar jag att det blir 25 i burk,räkna räkna.
Bara tiden går så blir jag nöjd.
Vi pratade förra veckan om att jag kanske ska börja jobba halvdag för att på eftermiddagen göra någonting annat.
Vi får se,ska ta och prata med min kontakt person och se vad hon säger,om jag kommer ihåg.
Är lite sen idag så jag nöjer mig med dessa rader.
Så får ni lov att ha en bra dag,så ska jag ha detsamma.
Ha det.


MVH:NYA VÄRLDEN


It´s a little like magic

tisdag 22 februari 2011

Tisdag 22/2 2011

Godmorgon Sverige.
Hur är läget därute?
Kallt antar jag.lika kallt som här,burr.
Med mig är allt okej.
Livet ordnar upp sig mer och mer,knutar knuts upp och tankar (negativa menar jag då) släpps fria.
Vad skönt det är när sådant händer och man kan gå vidare i livet.
Men har tyvärr fler tankar att släppa taget om i framtiden,gammalt skit som ligger och skräpar i skallen,som poppar upp ibland.
Kan hantera dom bättre nu för tiden i och med att jag att jag lagt det gamla livet åt sidan men jag vill ju såklart bli av helt med såna tankar.
Har mycket tankar angående Panikångest som måste bort eller i allafall de jag har kvar för jag har blivit av med många.
Har även tankar angående Social Fobi som måste befrias,de finns forfarande där fast svagt,svagt.
De måste bort.
Ger jag mig bara tid så vet jag att jag kommer att lösa det mesta.
Att försöka snabba på processen skulle antagligen vara ödesdigert och skulle kunna leda till att det får negativa inslag,så det får lov att ta den tid det tar för det sägs ju att tiden läker alla sår.
Detta är inte helt sanning för mig,man måste ju hjälpa till själv också,skaffa sig tankar som du kan använda som skydd och hjälp emot tankar som är ur balans.
Det här med att iden läker alla sår är ju visserligen till viss del sant men om du bara låter tiden läka dina sår så finns ju rester kvar av det som man säger att man lämnar bakom sig,man bara knuffar dom åt sidan och litar på att glömskan skall hjälpa en.
Gör man baras så riskerar man att få såkallade återfall i som i mitt fall,Panikångest och Social fobi.
Men det är ju dessvärre,kan kalla dom,falska känslor inblandade som kan ge mycket starka intryck,viken sorts känslor kan jag inte i nuläget komma på.
Det är ett virrvarr av känslor inblandade,tvångstankar och alla sorters måenden.
Det här,märker jag nu,år svårare än jag trodde att förklar hur detta ligger till.
Omsätta tankar till ord är inte så lätt,du kan inte bara ta en tanka och skriva ned orden du tänker på utan du måste kunna förklara med känsla,hur man mår av tanken,vilken grund den har,alltså vilka tankar som ligger bakom den tanke du tänker vilka förgreningar det har både framåt och bakåt.
Hoppas ni fattar vad jag menar,skriv annars ned era kommentarer.
Detta jag försöker beskriva har tagit mig många år att lista ut,en del säger kanske att detta verkar vara lätt andra svårt.
Den som säger lätt har säkert inte ens tänkt på tanken den tänker.
Man måste ända ner i sitt undermedvetna och ta reda på saker och förgreningar där.
Allt har en mening,allt är ett kretslopp,omkring mängder av saker som jag inte ens kan föreställa mig vad det kan vara utan att läsa på och lära mig.
Så är det med den saken.
Morgonens musik har varit blandad kompott.
Morgonens mående är helt i sin ordning.
Vill också tilläga att jag haft svår panikångest och social fobi i nu ca 15 år,så att ni vet att mina tankar grundar sig på verkliga ting,ej påhittade.
By the way så är min Panikångest och Sociala Fobi så gott som borta nu pga detta för mig nya sätt att tänka.
Besök också sidan Fria Världen,finns på FACEBOOK.
En sida jag skapat som jag vill att människor ska kunna skriva om sina tankar funderingar,tankar som fastnat och gnager på insidan.
Har också tänka att man ska kunna hjälpa varandra med våra tankar.
Du kan även skriva vad som helst som du har i åtanke.
Ju fler vi blir på sidan ju fler kan få hjälp.
Nu har jag skrivit så att det nästan glöder i fingrarna.
Så nu får Facebook sin dagliga dos av mig.
Mikael Nya Världen Lindh på FACEBOOK.
Headbang Sweden Mikael Lindh på FACEBOOK.
Dessa två är helt vanliga sidor som du kan skicka vänförfrågan till om du vill,kan och har lust.
Jag vill mycket gärna ha vänner.
Har även en Grupp som heter Headbang Sweden på FACEBOOK.
"Bli gärna min vän"
Ha det bra.

MVH:NYA VÄRLDEN

måndag 21 februari 2011

ViFöräldrar - Omslagstävling - Vi Föräldrar

ViFöräldrar - Omslagstävling - Vi Föräldrar

Parapsykologi 21/2 2011


Parapsykologi

Tidig parapsykologisk forskning använde sig avZenerkort i experiment som designades för att testa möjlig telepatisk förmåga.
Parapsykologi (av grekiskans παρά para, "vid sidan" + psykologi) är studiet av påstådda paranormala fenomen. Studieobjekten inkluderar extrasensorisk perception (ESP),psykokinesi och medvetandets överlevande efter döden. Parapsykologerna kallar dessa fenomen psi, en neutral term som inte stipulerar någon orsak till fenomenen eller upplevelserna av dem.[1]
Parapsykologisk forskning omfattar en mängd olika metoder, inklusive laboratorie- och fältstudier, och bedrivs vid en rad universitet och fristående institut världen över.[2] Sådan forskning publiceras normalt i tidskrifter som Journal of Parapsychology och European Journal of Parapsychology, men har även förekommit i tidskrifter som Psychological Bulletin,Foundations of Physics och British Journal of Psychology.
Parapsykologiska experiment har utförts med slumpgeneratorer för att finna belägg för psykokinesi, med Ganzfeld-metodik för att testa extrasensorisk perception och på uppdrag av USA:s regering har man undersökt förekomsten av fjärrsyn, så kallad remote-viewing. Parapsykologer har, baserat på denna forskning, sammanställt en rad metastudier som kombinerar data från tidigare studier. Flera av dessa statistiska analyser har publicerats för en bredare akademisk krets i vetenskapliga tidskrifter [3] [4] [5] och orsakat diskussion och debatt.
Parapsykologi är en marginalvetenskap därför att den omfattar forskning som inte passar in i den etablerade vetenskapens teoretiska modeller. Forskare som psykologerna Ray Hyman och James Alcock, bland andra, är kritiska både till parapsykologins metoder och resultat. Skeptiska forskare menar att uppenbara experimentella framgångar förklaras av metodologiska brister snarare än av parapsykologerna föreslagna anomalier. Några kritiker hävdar också att parapsykologi går över gränsen till att vara pseudovetenskap.[6]Hittills har inga belägg för existensen av paranormala fenomen accepterats av den etablerade vetenskapen.

Innehåll

 [göm]

[redigera]Historia

Termen parapsykologi myntades redan 1889 av psykologen Max Dessoir. Den övertogs av J.B. Rhine på 30-talet för att ersätta termenpsychical research i syfte att indikera rörelsen mot laboratorieexperiment vid studiet av fenomenen.[7]

[redigera]Parapsykologi idag

Sedan 1970-talet har nutida parapsykologisk forskning gått tillbaka betydligt i USA. Tidig forskning betraktades inte som avgörande och parapsykologer möttes av starkt motstånd från sina akademiska kolleger. Vissa effekter som troddes vara paranormala, till exempel Kirlianfotografi, försvann under mer kontrollerade former, vilket gjorde denna slags forskning till en återvändsgränd. Många universitetslaboratorier i USA har lagt ner verksamheten med bristande acceptans från den etablerade vetenskapen som skäl. Detta har begränsat huvuddelen av nuvarande parapsykologisk forskning till privata institutioner finansierade med privata medel. Efter 28 års forskning lade Princeton Engineering Anomalies Research Laboratory (PEAR) ner sitt laboratorium år 2007.
Två universitet i USA har fortfarande akademiska parapsykologiska laboratorier: Avdelningen för perceptuella studier, en enhet vid institutionen för psykiatrisk medicin vid University of Virginia där möjligheten att medvetandet överlever döden studeras, och Veritaslaboratoriet vid University of Arizona som bedriver laboratorieundersökningar av medium. Flera privata institutioner, inklusive Institute of Noetic Sciences, bedriver och främjar parapsykologisk forskning. I Europa leder Storbritannien parapsykologiska studier med privat finansierade laboratorier vid universitetet i Edinburgh, Northampton och Liverpool Hope bland flera andra.
Parapsykologisk forskning har också utvidgats av andra underdiscipliner i psykologi. Dessa besläktade fält inkluderar transpersonell psykologi som studerar transcendenta eller andliga aspekter av det mänsliga sinnet, och anomalistisk psykologi som undersöker paranormala uppfattningar och subjektiva anomala upplevelser med traditionella psykologiska begrepp.
Vid Lunds universitet finns en professur i psykologi inkluderande parapsykologi och hypnologi. Det var den danske margarindirektören Poul Thorsen som vid sin död 1962 donerade 30 miljoner kronor till professuren, vilken innehas av Etzel Cardeña. Även vid Stockholms universitetoch Göteborgs universitet bedrivs forskning under ledning av Jan Dalkvist respektive Adrian Parker.

[redigera]Forskning

[redigera]Experiment

[redigera]Ganzfeld

Huvudartikel: Ganzfeld-experiment
Deltagare i ett ganzfeld-experiment.
Ganzfeld-experimentet (tyska för "helt fält") är ett test för telepatisk förmåga. Tekniken utformades för att snabbt dämpa "mentalt brus" genom applicera ett milt, mönsterfritt sensoriskt fält över syn och hörsel. Isolering av synen åstadkoms vanligen genom att halva ping-pongbollar placeras över ögonen och belyses med svagt rött ljus. Hörseln blockeras vanligen genom att vitt brus eller liknande ljud spelas. Försökspersonen sitter bekvämt tillbakalutad för att minimera känselintryck.
Vid ett typiskt ganzfeld-experiment isoleras en sändare och en mottagare. Mottagaren försätts i ganzfeld-tillståndet (eller bara "ganzfeld"). För sändaren visas en bild och ombeds att mentalt sända bilden till mottagaren. Mottagaren ombeds, medan han fortfarande är i ganzfeld, att berätta om sina mentala processer, vilket inkluderar bilder, tankar och känslor. När sändningen efter vanligen 20 till 40 minuter är slutförd tas mottagaren ur ganzfeld och får se fyra bilder, varav en är den som sändaren sett. Mottagarens uppgift är att försöka välja ut den bild som sändaren sänt med hjälp av de ledtrådar som eventuellt mottagits telepatiskt under ganzfeld.
Enligt parapsykologer som Dean RadinCharles Honorton och Daryl Bem så visar metastudier av ungefär två dussin experiment med sammanlagt över 3000 deltagare över hela världen att mottagaren oftare väljer sändarens bild än om det vore helt slumpmässigt.[8] Då dessa metaanalyser sägs vara statistisk signifikanta har de givit upphov till debatter om hur man bör tolka resultaten.[9]

[redigera]Kritik

Fabricerade bilder av spöken som denna var väldigt populära på 1800-talet.
Vetenskapare som är kritiska till parapsykologi börjar med att hävda att extraordinära påståenden kräver extraordinära evidens. Förespråkare för hypoteser som går emot århundraden av vetenskaplig forskning måste tillhandahålla extraordinära evidens om deras hypoteser skall tas på allvar. Många granskare av parapsykologi vidhåller att den samlade mängden av evidens har dålig kvalitet och att den inte är tillräckligt kontrollerad. I deras perspektiv har det inte producerats några avgörande resultat i hela det parapsykologiska fältet överhuvudtaget. De anför fall av bedrägerier, feldesignade studier, ett psykologiskt behov av mysticism och kognitiva fördomar som sätt att förklara parapsykologiska resultat. Skeptiker har också hävdat att människors önskan att tro på paranormala fenomen ofta är starkare än förmågan att kunna ta till sig av evidensen för att det inte existerar.
Paranormala fenomens realitet och parapsykologisk forsknings vetenskapliga giltighet är föremål för fortsatt debatt. Parapsykologernas metoder betraktas av vissa kritiker som pseudovetenskap. En del av den mer specifika kritiken konstaterar att parapsykologi inte har något tydligt avgränsat studieobjekt, att enkla upprepbara experiment kan uppvisa psieffekter på begäran, och att det inte finns någon underliggande teori för att förklara den paranormala informationsöverföringen. James E. Alcock, professor i psykologi vid York University, sade att få av parapsykologins experiment har manat fram tvärvetenskaplig forskning med mer etablerade vetenskaper som fysik eller biologi. Alcock hävdar att parapsykologin fortsätter vara isolerad till sådan grad att dess själva legitimitet går att ifrågasätta, och att den på det hela taget inte förtjänar etiketten "vetenskaplig".

[redigera]Se även

[redigera]Referenser

[redigera]Noter

  1. ^ Thouless, R. H. (1942). "Experiments on paranormal guessing". British Journal of Psychology33, 15–27.
  2. ^ ”Parapsychological Association FAQ”. Parapsychological Association. 1995. Läst 2007-07-02.
  3. ^ Bem, Daryl J.; Honorton, Charles (1995). "Does psi exist? Replicable evidence for an anomalous process of information transfer" (PDF). Psychological Bulletin 115 (1): 4–18.
  4. ^ Bösch H, Steinkamp F, Boller E (2006). "Examining psychokinesis: the interaction of human intention with random number generators--a meta-analysis". Psychological bulletin 132 (4): 497–523.
  5. ^ Schmidt, S.; Schneider, R.; Utts, J.; Walach, H. (2004). "Distant intentionality and the feeling of being stared at: two meta-analyses". British journal of psychology (London, England : 1953) 95 (Pt 2): 235–47.
  6. ^ Beyerstein, Barry L. (1995). ”Distinguishing Science from Pseudoscience” (PDF). Simon Fraser University. Läst 2007-07-31.
  7. ^ Melton, J. G. (1996). Parapsychology. In Encyclopedia of Occultism & ParapsychologyThomson GaleISBN 978-0810394872.
  8. ^ Radin, Dean (1997). The Conscious Universe: The scientific Truth of Psychic Phenomena. HarperSanFrancisco. ISBN 0062515020.
  9. ^ Bem, Daryl J.; Honorton, Charles (1995). ”Does psi exist? Replicable evidence for an anomalous process of information transfer” (PDF).Psychological Bulletin 115 (1): ss. 4–18. Läst 2007-07-31.

[redigera]Externa länkar

söndag 20 februari 2011

Vad är Parapsykologi


Vad är Parapsykologi?

Parapsykologi är ett delområde inom psykologin, som behandlar hypotetiska psykologiska fenomen som inte låter sig förklaras i termer av kända naturlagar. Detta betyder emellertid inte att parapsykologin sysslar med ”övernaturliga” ting. Det är istället så att om något parapsykologiskt fenomen klart skulle kunna bekräftas så skulle detta fenomen vara att betrakta som ett nytt naturfenomen, och detta skulle i sin tur betyda att den naturvetenskapliga världsbilden mer eller mindre skulle behöva förändras. Ordet ”para”, som betyder bredvid (grekiska), i ordet ”parapsykologi” är därför något missvisande: om ett visst parapsykologiskt fenomen verkligen existerar så är det att betrakta som ett genuint psykologiskt fenomen och inte som något som ligger utanför psykologin.

Inom parapsykologin betecknar termen psi ett hypotetiskt fenomen som inte kan förklaras med hänvisning till någon känd naturlag. Psi delas upp i extrasensorisk perception och psykokinesi. Extrasensorisk perception (ESP) är varseblivning utan stimulering av något känt sinne och utgör huvudgruppen av psi-fenomen. Telepati - överföring av information från en människa till en annan, eller mer generellt, från en organism till en annan - är det mest omtalade ESP-fenomenet, och det som för de flesta människor är lättast (eller minst svårt) att acceptera. Förutom telepati omfattar ESP-fenomenen klärvoajans - varseblivning av objekt eller händelser som inte stimulerar något känt sinne - och prekognition - varseblivning av händelser som inte kan förutses på basis av någon känd slutledningsprocess.

Alla tre varianterna av ESP skulle, om de visar sig existera, medföra mer eller mindre stora förändringar av den gängse naturvetenskapliga världsbilden, dock i olika hög grad. Det är tänkbart att telepati skulle kunna förklaras i analogi med överföring av information via radio och TV och behöver därför inte nödvändigtvis medföra någon helt omvälvande förändring av vår nuvarande vetenskapliga världsbild. En mer drastisk förändring skulle behövas om klärvoajans skulle existera, eftersom vi här har svårt att hitta en motsvarande analogi. En än mer drastisk förändring skulle krävas om existensen av prekognition skulle kunna beläggas, eftersom prekognition tycks strida mot både grundläggande vetenskapliga och vardagliga föreställningar om tid, orsak-verkan och logik. (Det förefaller som om prekognition skulle förutsätta att en händelse kan påverkas av något som ännu inte hänt, något i framtiden, vilket inte bara strider mot den naturvetenskapliga världsbilden och ”sunt förnuft” utan också ger upphov till vissa logiska motsägelser.)

Förutom ESP omfattar psi även psykokinesi, som betecknar en hypotetisk psykisk påverkan på yttre fysiska händelser. Vid s.k. makropsykokinesi påverkas makroskopiska föremål, som bord, stolar, o.s.v., av mentala processer utan någon känd fysisk förmedling (t.ex. poltergeist). Vid s.k. mikropsykokinesi påverkas i stället mikroskopiska processer, t.ex. kvantmekaniska processer i vissa slumpgeneratorer. Det är denna senare form av psykokinesi som numera studeras experimentellt. När det gäller graden av brist på överensstämmelse med den nuvarande naturvetenskapliga världsbilden kan psykokinesi kanske jämställas med klärvoajans.

Skäl att bedriva Parapsykologisk forskning

Människor har i alla tider haft upplevelser som de tolkat som paranormala och som varit betydelsefulla för dem.

Det vetenskapliga stödet för att åtminstone vissa av de fenomen som studeras inom parapsykologin (särskilt telepati) verkligen finns, är inte obetydligt.

Om åtminstone något av de fenomen som studeras inom parapsykologin visar sig vara reellt så skulle detta kunna innebära mer eller mindre stora förändringar av världsbilden.

En del skeptiker anser att parapsykologiska fenomen visserligen inte finns, men att de positiva resultat som erhållits i välkontrollerade parapsykologiska experiment beror på något som sannolikt också måste påverka resultaten (ännu mer) i vanliga psykologiska experiment.

Parapsykologi är ett idealiskt ämne att utgå från då kunskaper i vetenskaplig metod och statistik skall förmedlas.

Bra forskning inom parapsykologin verkar för rationalitet och en empirisk attityd, dvs. ett vetenskapligt förhållningssätt, till verkligheten, och motverkar verklighetsfrämmande trosföreställningar.

Om skeptikerna har rätt, dvs. om inget enda av de fenomen som parapsykologin studerar verkligen existerar, så bör detta demonstreras vetenskapligt genom att parapsykologiska hypoteser vederläggs empiriskt.

Om något parapsykologiskt fenomen verkligen existerar, t. ex. telepati, så måste man känna till detta, och ev. kunna kontrollera för det, vid vanliga psykologiska undersökningar.

Framtida tillämpningar av eventuella parapsykologiska fenomen kan inte uteslutas.

Kunskap om eventuella parapsykologiska fenomen skulle kunna bidra till kunskapsutvecklingen inte bara inom psykologin utan även inom vitt skilda vetenskapliga discipliner, som t. ex. neurofysiologi, fysik, biokemi och filosofi.

Skäl att inte bedriva parapsykologisk forskning:

Man vet redan med absolut säkerhet att inget enda parapsykologiskt fenomen existerar.

Man vet redan allt som är värt att veta om existerande parapsykologiska fenomen.

Sannolikheten att något parapsykologiskt fenomen skulle existera är så ytterligt liten att inga som helst resurser bör ägnas åt parapsykologisk forskning.

Enbart det faktum att parapsykologisk forskning bedrivs riskerar att legitimera olika verklighetsfrämmande trosföreställningar.

Eftersom människor i allmänhet inte kan skilja mellan vetenskaplig metod och föremålet för vetenskaplig forskning så kan parapsykologisk forskning hota vetenskapens anseende.

Man skall inte som vetenskapsman (och människa) ha för stora anspråk.
                                                                                                                                    
 Anna I